Godsdiens van Israel
Altaar
ʼn Altaar was ʼn stapel klippe of ʼn houttafel waarop offerandes
Apodiktiese wette
In apodikties-geformuleerde wetsbepalings word sekere dinge eenvoudig verbied. ʼn Direkte verbod kan op drie maniere in die Ou Testament verwoord word:
Ark: Voorkoms
In die Bybel word die verbondsark
Bloed
Bloed word in die Ou Testament in verband gebring met mense en diere se lewenskrag. Dit is waarom Israeliete verbied word om bloed, of vleis wat nog bloed bevat, te eet. Terselfdertyd speel bloed, wat die beliggaming van lewe is, ʼn belangrike rol in (reinigings)rituele.
Brandoffer
Die brandoffer was die algemeenste offer
Brandofferaltaar
Brandoffers
Chanoeka
Chanoeka, wat die Hebreeuse woord vir “wyding” is, is die jaarlikse viering van die wyding van die tempel. Tydens hierdie fees is die herwyding van die tempel in Jerusalem in 164 v.C. gevier. Dit staan ook bekend as die “Fees van die Ligte”.
Dag van die Here in die Ou Testament
Die “dag van die Here” is ʼn belangrike tema in die boeke van die profete
Dag van Versoening
Die Dag van Versoening (of
Demone
Die idee van demone in godsdienste oor die algemeen, en in die Bybel in besonder, is baie kompleks. Deesdae verwys “demoon” na ʼn bose gees, maar die term het ʼn lang ontwikkelingsproses deurloop.
Demone in die Ou Nabye Ooste
In die Ou Nabye Ooste was die geloof in demone
Demone in die Ou Testament
In die Ou Testament word demoniese wesens dikwels genoem, maar hulle ware identiteit en waarvandaan hulle kom, bly onduidelik. Hulle is meesal gevaarlike, bonatuurlike wesens wat rondom afgeleë gebiede rondswerf.
Die gegote waterbak
Die gegote waterbak is ʼn groot bronstenk wat in die suidoostelike hoek van die tempelbinnehof van Salomo se tempel
Die gesalfde in die Ou Testament
In die Ou Testament word die woord “gesalfde” of “messias” (in Hebreeus: masjiach) as ʼn titel gebruik. Die koning van Israel is veral beskou as die “gesalfde”.
Diereoffer
Daar was verskeie soorte offers: graanoffers, wynoffers en diereoffers. Daar is ʼn uitgebreide beskrywing van diereoffers in die wette van die Ou Testament.
Draak
Die Ou Testament bevat verskillende tekste oor ʼn stryd tussen God en ʼn draak tydens die skepping. Daar is ook draakagtige wesens in die Nuwe Testament.
Drome
In ou Israel het mense geglo dat drome van God af kom. God het dit gebruik om sy wil aan mense bekend te maak.
Engel
In ons huidige gebruik van die woord is ʼn “engel” ʼn hemelse wese, wat God dien en sy wil uitvoer. In die Bybel kan ʼn ontwikkeling gesien word in die beeld wat mense van engele gehad het, daarin dat daar toenemend ʼn aantal persoonlikheidseienskappe aan hulle toegeskryf word.
Engel in die Ou Testament
In die Ou Testament is daar verskillende groepe hemelse wesens wat later “engele
Fees van die ongesuurde brood
Die fees van die ongesuurde brood het heel waarskynlik sy wortels in ʼn landbouritueel, wat later met die paasfeesvieringe
Fees van die weke
Die fees van die weke (fees van die oes), ook bekend as
Feesdae in die Ou Testament
Op ʼn paar plekke in die Ou Testament kan ʼn oorsig gevind word van die feesdae wat gehou moes word. ʼn Aantal van die feeste het uit die ou oeskalender voortgespruit. Ander feeste spruit voort uit die viering of herdenking van belangrike gebeure.
Feesrolle
Sedert die sesde eeu n.C. word Rut
Feeste in die Nuwe Testament
Daar is geen reëls oor feesdae in die Nuwe Testament soos daar in die Ou Testament was nie. Daar is egter beskrywings van Joodse feeste: Paasfees
Gebed
Gebed is ʼn spesiale manier om met God te praat. In gebed kan mens God aanbid, Hom dank of Hom vra vir ʼn guns, maar ook kla oor dinge of jou sondes bely.
Gebede in die Psalms
Baie van die gebede in die Ou Testament word in die boek Psalms
Gebedsband
Jode het gebedsbande gebruik tydens gebed, ʼn tradisie wat vandag nog bestaan. Jesus het waarskynlik ook gebedsbande gebruik.
Gebedshouding
In die Ou Testament vind ons nie ʼn vasgestelde gebedsgesindheid nie, en ook nie in die Nuwe Testament nie. Mense bid byvoorbeeld:
Gebedsrigting
Daar was nie ʼn bepaalde gebedsrigting nie. Mense het hulle na die hemel, na God gerig. In Daniël 6:10
Gelofte
Iemand wat ʼn gelofte afgelê het, het God gesmeek om hulp. Dit was ʼn belofte om ʼn spesiale verpligting na te kom. Mense het in verskillende omstandighede geloftes afgelê, byvoorbeeld:
Gerub
Gerubs word in die Ou Testament beskryf as hemelse wesens met vlerke. Hulle het die lyf van ʼn leeu en die kop van ʼn mens. In Esegiël is hulle wesens met vier vlerke en vier verskillende gesigte.
God
Die algemene woord vir “god” in Hebreeus is
Gode en geeste
In die Ou Nabye Ooste het elke land, stad en familiegroep hulle eie gode gehad. ʼn Onderskeid word gemaak tussen hoër gode, mindere gode en geeste.
Godsdienste in die oudheid
Die Bybel verwys dikwels na die godsdienste van ander volke, soos die Kanaänitiese
Goue bulle
“Goue bulle” in die Bybel is goue beelde
Graanoffer
Behalwe vir diere-offers was daar ook ander soorte offerandes: graanoffers en wynoffers. Die mees algemene offer
Heiligheid
Heiligheid is ʼn sentrale begrip in die Bybel en in godsdiens oor die algemeen. Dit kan vanuit ʼn verskeidenheid oogpunte gedefinieer word:
Heiligheid in die Ou Testament
HeiligdomVoorwerpeIn die Ou Testament is heiligheid ʼn besondere status wat verseker dat iemand versoenbaar is met God en God se wese. Hierdie status hou dikwels verband met die liturgie (die aanbidding van God deur die gepaste rituele), maar kan ook op die morele sfeer toegepas word. God self is heilig en die bron van alle heiligheid. Maar mense, voorwerpe, plekke of tye kan ook heilig wees. Hulle word, by wyse van spreke, “opsy gesit” vir God.
Heiligheid in die Ou Testament: Heilige dae
Sekere dae of tye word in die Ou Testament as heilig beskou. Op daardie dae mag daar gewoonlik nie gewerk word nie en spesiale rituele moet uitgevoer word:
Heiligheid in die Ou Testament: Heilige mense
Verskillende groepe mense word in die Ou Testament “heilig” genoem:
Heiligheid in die Ou Testament: Heilige plekke
In die Ou Testament word verskillende plekke as heilig beskou:
Heiligheid in die Ou Testament: Heilige voorwerpe
In die Ou Testament het sommige voorwerpe ʼn heilige status op grond van hulle rol in aanbidding of godsdienstige rituele:
Heiligheid in die Ou Testament: Heiligheid van God
In die Ou Testament word God beskou as die Allerheiligste Wese wat bestaan. Hy is verhewe bo alles en is die bron van alle heiligheid. Mense is verplig om God se heiligheid te eer deur te lewe soos God van hulle verwag.
Heiligheid in die Ou Testament: Heiliging en ontheiliging
Volgens die Ou Testamentiese wette geld ʼn toestand van heiligheid of onheiligheid (nie heilig wees nie) nie vir altyd nie. Iets wat heilig is, kan soms sy heiligheid verloor (ontheilig word) en iets wat onheilig is, kan heilig gemaak word (geheilig word).
Here: JHWH
In die Bybel word die woord “Here” as God se Naam gebruik. Die woord “Here” is ʼn weergawe van die Hebreeuse “JHWH”.
Hoëpriester
Die hoëpriester was die hoof van die priesters. Die amp van hoëpriester was oorgeërf, net soos dié van ʼn gewone priester
Hoëpriester: Kleredrag
Die hoëpriester het spesiale gewade gedra wanneer hy sy amp vervul het. Onder hierdie klere het hy gewone priesterlike klere gedra.
Hoëpriester: Take
Die hoëpriester was in beheer van die priesters