Dagboek 2021 – 10 Augustus
Onregverdig?
Bybelteks(te)
MATTEUS 20
Gelykenis van die arbeiders in die wingerd
Het jy al opgelet hoeveel mense gesteld is op die beginsel van regverdigheid? Die hele beginsel van menseregte is op dié beginsel gegrond. Dink maar aan jonger kinders wat hewig kan reageer as hulle voel hulle word onregverdig behandel. Wie besluit in elk geval wanneer iets regverdig is? Selfs verklarende woordeboeke is maar vaag as hulle die betekenis van regverdig verklaar – regmatig, onpartydig, billik, eerlik. By al hierdie woorde speel die mens se subjektiewe oordele ’n rol.
In die paar verse direk voorafgaande aan hierdie gelykenis, vra die dissipels vir Jesus wat hul beloning sal wees vir die feit dat hulle alles prysgegee het om Hom te volg. Jesus verseker hulle dat hul beloning baie groot sal wees en sluit dan daardie deel van die gesprek af met: Maar baie wat eerste is, sal laaste wees, en wat laaste is, eerste. Nou vertel Hy met hierdie gelykenis hoe dit in die koninkryk van God werk. In die Joodse tradisie is geglo dat God ’n mens beloon vir hoe hard jy vir Hom werk. Jesus wil egter met hierdie gelykenis iets anders by sy hoorders tuisbring.
Die beginsel van produktiwiteit word gehandhaaf, maar die beginsel van beloning werk anders, genade en deernis speel’n deurslaggewende rol. Die eienaar van die wingerd kom met die eerstes wat hy huur ooreen op ’n dagloon, die ander wat hy negeuur, twaalfuur en drieuur huur, op wat billik is. Die verwagting is dus dat dit ’n pro rata-betaling sou wees, toe egter nie. Alle aanduidings is dat dit ’n tyd van groot werkloosheid was en dat die bestaansnood groot was. Logies gesproke verstaan ’n mens die ontsteltenis van die eerste gehuurdes, maar die punt bly dat die eienaar hulle nie verneuk of te na gekom het nie. Waaroor ooreengekom is, is hulle betaal.
Jesus se genade is vir almal bedoel, so word hierdie gelykenis omraam deur hierdie woorde: So sal die laastes eerste wees, en die eerstes laaste. Daar is nie ’n rangorde van wie die meeste of die minste gedoen het nie, maar vir wie is Jesus Christus se genade bestem?
Ds Dries Beukes, Emeritus/Swartkop